قارانلیقیدان ایشیغا دوغرو
اوجاقلو ماحمودون اؤزبئلاقی
+0 به‌‌یه‌ن


انتخابات ریاست جمهوری ایران و لزوم موضع‌گیری صریح فعالان آزربایجانی

انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 در ایران علاوه بر اینكه تجربیات گرانقدر بسیاری برای ملت و حكومت ایران داشت؛ تجربیات زیادی را برای ملل و اقوام ساكن در آن ارزانی داشت. توركان ساكن در ایران با جمعیت میلیونی خود نقش غیرقابل انكار و تعیین كننده‌ای در سرنوشت خود و ایران دارند.

چند ماه قبل از انتخابات سال 1388 ، زمزمه تشكیل شورای فعالان ملی آزربایجان با معاضدت بسیاری از فعالان سرشناس حركت ملی آزربایجان شنیده شد. هر چه احتمال تشكیل این شورا بیشتر می‌شد، طوفان انتقادات و پیشنهادات نیز بیشتر می‌شدند. پس از فراخوان فعالان تبریز جلسه‌ای در تهران تشكیل شد و تصمیم گرفته شد تا نقاط مختلف تهران و شهركهای اقماری آن نمایندگان خود را به شورای مركزی تئهران معرفی نمایند. در كمتر از 20 روز نمایندگان تئهران مشخص و از بین آنها 3 نفر جهت شركت در جلسه‌ی شورای آزربایجان در شهر تبریز انتخاب و منتظر دعوت از تبریز شدند. به دلیل اختلافات در شهرهای مختلف آزربایجان تنها نمایندگان تبریز و تئهران توانستند؛ باهم ملاقات كنند و پس از مراجعت نمایندگان تئهران از تبریز؛ مقرر شد تا زمان پایان اختلافات در تبریز و برخی شهرهای دیگر آزربایجان تئهران مسیر خود را ادامه دهد تا كاری كه شروع شده به نتیجه‌ای مشخص ختم شود.

قصد ندارم به واكاوی علل شكست یا موفقیت شورا بپردازم؛ بلكه می‌خواهم در باب تاثیر متقابل انتخابات بر آزربایجان و ایران نگاهی كوتاه بیندازم. حوادث سال 1388 نشان داد كه در آن مقطع تاریخی ما بهره‌ی خود را بردیم. مكاتباتی كه فعالان تهرانی با نامزدهای انتخاباتی داشتند؛ توانست كه سطح مطالبات ملی را افزایش داده و به مدت چند ماه هم كه شده بود؛ نامزدها پنبه از گوشهای خود برداشتند. از میان درخواست مكتوب فعالان تئهران از 4 كاندیدای تایید صلاحیت شده‌ی انتخابات ؛ فقط ستاد انتخاباتی آقای مهدی كروبی با پاسخهایی نسبتا روشن نسبت به مطالبات ملی توركها پاسخ دادند كه در وبلاگ شورای تبریز و تئهران نیز منتشر شد.

فضای انتخابات ریاست جمهوری دامنه‌ی وسیعی برای طرح مطالبات اقوام و ملل ساكن در ایران ایجاد می‌كند. این فضای در عین حال پرالتهاب بسیار هم امنیتی می‌شود. بنده نیز 2 روز مانده به روز انتخابات بازداشت شدم و 2 ماه نیز در ائوین لانه گزیدم. هر چند تلاش زیادی صورت گرفت تا من و دیگر همفكر بازداشت شده‌ام - بهنام شیخی - را به جریان به اصطلاح فتنه متصل كنند؛ اما فعالیتهای روشن و آشكار شورا بالاخره ماموران و قضات را قانع كرد كه این اتهام حداقل در مورد ما موضوعیت نداشته و اتهامات دیگری برای توجیح بازداشت ما وارد كردند كه به لطف خدا و دفاعیات بی‌نظیر وكیل شجاع آقای "عبدالفتاح سلطانی " (كه ایشان اكنون در زندان ائوین هستند) بنده و دوستم از اتهامات سنگین وارده تبرئه شدیم.

در كل انتخابات زمینه مساعدی برای فعالیت ما می‌باشد. هر چند حكومت نیز بهره‌برداری‌های خود را می‌كند؛ اما ما نیز می‌توانیم توان فعالیتی خود را در این مقطع زمانی نشان دهیم.  ما توان این را داریم كه یك فعالیت بَرنده – بَرنده در انتخابات ایجاد كنیم. هر چند ممكن است بسیاری نیز از این طرح حمایت نكنند. به نظر بنده لازم است فعالان ملی آزربایجان دیگربار با بهره‌گیری از تجربیات سالهای قبل نسبت به تبیین مواضع و حقوق ملی توركان و آزربایجانیهای ساكن در ایران با قدرت بیشتری در انتخابات تاثیرگذار باشند. مخصوصا در شرایطی كه به نظر می‌رسد؛ نیاز به مشاركت بیشتر احساس می‌شود.

محمود اوجاقلو  

تئهران دیماه 1391

*********************

مطالب مرتبط با شورای سال 88 در یك وبلاگ منتقد شورا



آچار سؤزلر : ایران,

گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: یؤنه تگیل (سیاست)
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :