قارانلیقیدان ایشیغا دوغرو
اوجاقلو ماحمودون اؤزبئلاقی
+0 به‌‌یه‌ن

                                    در منطقه آبش احمد ( موتاللیق) چه خبر شده است!؟


خبرهای ضد و نقیضی از درگیریها و ضد و خوردها در منطقه آبش احمد علی‌الخصوص در برخی روستاهای حوالی آبگرم موتاللی (موتاللیق) به گوش می‌رسد. برخی شاهدان عینی و تصاویر حاكی از برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی با روستاییان است.

گویا پروژ‌ه‌ی مجهولی كه از اسفندماه سال 90 كلید خورده بود و تا 2 ماه بعد از سال 91 ادامه داشت دیگر باره از 2 ماه قبل كلید خورده‌ است. دلیل این همه فشار و آزار مردم این منطقه هر چه كه باشد؛ مسئولیت آنرا كسی، كسانی و یا سازمان و ارگانی باید قبول كند و پاسخگو باشد. این دلایل نیز هر چه قدر هم متقن و قانونی باشند؛ نمی‌تواند بهانه‌ای برای پرتاب گاز اشك‌آور یا محاصره روستاهای حاشیه این آبگرم و حتك حرمت زنان و مردان و كودكان روستاهای آزربایجان باشد.


آبگرم موتاللو

 در نزدیكی مركز بخش آبش احمد واقع شده كه خاصیت درمانی مهم پوستی دارد مسیر آن پس از "شاه‌یوردو" از سه راهی "عبدالرزاق" جدا شده و راهی آن می شود. در فصول گرم و معتدل سال پذیرای مهمانهای فراوانی می‌باشد. این آبگرم سالیان طولانی است كه یكی از مكانهای توریستی و امرار معاش روستاییان و ساكنان اطراف آن است. كاركد دیگر این آبگرم‌ها استفاده از آن بعنوان حمام توسط بومیان منطقه می‌باشد. چون اكثر روستاییان به هیچ عنوان حمام شخصی در منزل ندارند.

اما مدتی است كه دستهایی از آستین افرادی مجهول‌الهویه بیرون آمده‌اند و آنگونه كه پیداست از نظر قدرت و ثروت نیز دستی بر آتش دارند و آسایش و آرامش این منطقه بكر و زیبای آزربایجان را نشانه رفته‌اند. به نظر بنده این ساده‌انگارانه خواهد بود كه بپذیریم این منازعه و مناقشه فقط می‌تواند به خاطر مطامع مالی عده‌ای باشد كه فقط می‌خواهند آبگرم را تصاحب نمایند.

با استناد به مطالب مندرج در وبلاگ http://www.abgarmmotallag.blogfa.com این حادثه از 14/11/1390آغاز شده است:

"" امروز در مورخه 14/11/1390تعداد زیادی از اهالی روستاهای "موتاللیق" و "قلعه‌كندی" و "پیرلر" و برخی از مردم شهر آبش احمد به دلیل تخریب ابگرم معدنی موتاللیق در جلو درب ورودی آن تجمع و تحصن كردند. سپس فرزندان آقای كیومرثی (پیمانكارفعلی ابگرم متعلق) با دو اسلحه شكاری موجب تشویش مردم شده و بعدا با همكاری نیروی انتظامی شهرستان كلیبر و شهر آبش احمد مانع تیراندازی شدند و امنیت و آرامش را برقراركردند. دوباره با میانجگری نیروی انتظامی تحصن‌كنندگان به شكل  قانونی به تحصن خود ادامه دادند كه تا عصر ادامه داشت .

در این رابطه پس از پرس وجو از افراد تحصن‌كننده هدف از تحصن خود را دفاع از تمام حق و حقوق مردم منطقه اظهار داشتند و تحصن‌كنندگان خواستار این بودند كه ابگرم قدیمی در مكان خود باقی بماند و مورد استفاده بومیان منطقه قرارگیرد. چرا كه بومیان منطقه توان مالی زیادی ندارند كه از آبگرم تازه به بهره‌برداری رسیده استفاده كنند. (چرا كه طبق گفته آنها ورودی آن نسبت به ورودی آبگرم قبلی خیلی زیاد است.)

البته برخی از تحصن‌كنندگان اظهار می‌داشتند مكاتبه زیادی هم با نماینده فعلی شهرستان آقای فتحی‌پور و فرماندار كلیبر داشتند ولی به نتیجه نرسیده‌اند. البته برخی هم ادعا می‌كردند كه این دو نفر هم از سهامداران آبگرم موتاللیق هستند كه ما از صحت و درستی آن مطمئن نیستیم. ""

این خلاصه‌ای از وقایع و روایتهای اولیه در این زمینه است و در ادامه می‌بینیم:

امروز دوشنبه مورخه‌ی 14/1/91 آبگرم متعلق (آبش احمد) شاهد صحنه‌های عجیب و درخور توجه بود.

امروز انبوهی از مردم بخش آبش احمد كه بیشتر آنها از روستای قلعه‌كندی بودند در جلوی ساختمان آبگرم جمع شدند. در این مراسم حتی زنان و كودكان و كهنسالان هم حضور داشتند. مردم این بخش اول از طرفی شنیده بودند كه 14 فروردین هر سال قردادی منبی بر اجاره‌ی یكساله آبگرم تمدید می‌شود و از طرف دیگر شنیده بودند كه امروز قرار است كه ساختمان جدید آبگرم افتتاح شود و به هین دلیل جمع شده بودند تا جلوی این كار را بگیرند.

خواسته‌ی این مردم این بود كه اگر ساختمان جدید افتتاح می‌شود هیچ مشكلی ندارد افتتاح بشود اما هیچ كس حق ندارد ساختمان قدیمی آبگرم را تخریب بكند چون ما در خانه‌های خود حمام نداریم و اینجا به عنوان حمام ما می‌باشد و همه‌ی خانواده‌ی ما هفته‌ای یك بار به این حمام می‌آیم و اگر ساختمان قدیمی كه قیمت هر نفر آن 100تومان است تخریب شود؛ ما دیگر نمی‌توانیم هفته‌ای یك بار به ساختمان جدید آبگرم بیاییم و از آن استفاده كنیم چون گفته می‌شود كه قیمت هر نفر آن هم فقط برای یك ساعت استفاده‌ی آن 5000 تومان می‌باشد.

اما ماجرا از اینجا شروع شد كه یكی از سربازان به زنی كه در حال فحش و ناسزا گفتن به صاحب فعلی حمام یعنی (م.ك) بود با باتوم ضربه‌ای زد كه این حركت مورد عصبانی و خشمگین شدن تمام مردم حاضر در آنجا شد تا اینكه مردم به سربازان و درجه‌داران كه از پاسگاه آبش احمد و مولان آمده بود یورش بردند و چون تعداد مردم بیشتر از سربازان بود سربازان و درجه‌داران كه در آنجا بودند كتك مفصلی خوردند و بعد سربازان و درجه‌داران جز رئیس پاسگاه آبش احمد كنار كشیده و فقط در گوشه‌ی نظاره‌گر بودند و حتی چند تا از سربازان از ترس به حمام زنان پناه برده بودند و رئیس پاسگاه هم فقط با خواهش و تمنا از مردم می‌خواست كه آرام باشند و آرامش خود را حفظ كنند. اما با همه‌ی این‌ها مردم همه‌ی شیشه‌های ساختمان آبگرم قدیم و مسافر خانه را شكستند و حتی تانكر و بشكه‌ها و حتی كپسول و كولر مسافرخانه را به دره ریختند و سربازان و درجه‌داران فقط ناظر این كارهای مردم بودند كه در آخر مردم یكی از پسران صاحب حمام را با شكستن قفل مسافرخانه كتك‌زنان به كنار ساختمان قدیمی آبگرم آورده و در آنجا هم با بیرون كشیدن صاحب حمام و یكی دیگر از پسران آن، آنها را روانه‌ی منزلشان كردند و در آخر به شادمانی پرداختند. چیزی كه من در امروز دیدم شبیه یك انقلاب كوچك در یك بخش كوچك بود كه من امروز واقعا مطمئن شدم كه هیچ نیروی نمی‌تواند در مقابل نیروی مردم مقاومت كند اما به راستی سرنوست نهائی آبگرم آبش احمد چه خواهد شد؟

آیا ساختمان جدید آبگرم آبش احمد هیچ وقت افتتاح نخواهد شد؟

آیا ساختمان قدیمی آبگرم آبش احمد تخریب نخواهد شد؟

دولت امسال حمام را به چه كسی اجاره خواهد داد؟ و ...

این‌ها سوالاتی هستند كه فقط گذشت زمان جواب آنها را خواهد داد و ما هم منتظر جواب سوالاتمان هستیم.

توضیح: آبگرم متعلق متعلق به روستای موتاللیق بوده وهمه آنرا به همین نام می‌شناسند و اگر اشتباها آبگرم آبش احمد نوشته شده بخاطر این است كه منبع خبر آنرا  به همین نام نوشته است.""

این بود خلاصه‌ای از اتفاقاتی كه در چندماه اخیر در این منطقه بوقوع پیوسته است. اما چند روزی است كه بعد از آرامشی نسبی، مجددا تصاویری از ادامه درگیریها و گزارشاتی نگران كننده دریافت می‌شود. تصاویر از محاصره روستاهای منطقه مشاهده می‌شود. درگیریها و زدو خوردها ادامه داشته و برخی از زنان و سالخوردگان روستا نیز بشدت زخمی شده‌اند. تصاویر حكایت از پرتاب گاز اشك‌آور در میان تجمع معترضان دارد.

موضوعی كه باعث شدت یافتن نگرانیها می‌شود ابهامی كه در كلیت داستان وجود دارد. براستی چه كسانی و با چه نیاتی دست به چنین اعمالی می‌زنند؟ مسئولیت این وقایع با چه كسی است؟

بنده به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات كامل نمی‌توانم قضاوت نمایم. اما از دوستان و خوانندگان عزیز انتظار می‌رود در صورتی كه اطلاعاتی در این زمینه دارند منتشر كنند تا مسئله هر چه بازتر مورد كنكاش قرار گیرد. در ضمن موضع خویش را در قبال این وقایع مشخص كنند؛ تا جلوی مظالم بیشتر گرفته شود.

با تشكر از دوستان

محمود اوجاقلو (تایماز)





گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: گوندم اولای
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :